Elektriciteit plaatsen in je camper is een belangrijke stap in je camperombouw. Naast de juiste keuze van huishoudbatterij is het ook belangrijk om te bepalen op welke manier je de huishoudbatterij in je camper gaat opladen. Er zijn verschillende manieren: tijdens het rijden via de startbatterij van je wagen, via zonnepanelen en via het 230V net. Bij de uittekening van je elektriciteitsschema is het belangrijk om te bepalen welke manier(en) van opladen je zal voorzien in je camper. Wil je graag je huishoudbatterij eenvoudig opladen via het 230V net, dan is het plaatsen van een CEE stekker noodzakelijk. In deze post doorlopen we stap voor stap de procedure om op een correcte en veilige manier een CEE stekker doos of wandinvoerdoos in je camper te voorzien.
Sommige van de links in deze post zijn affiliate links. Dit betekent dat als je via deze link een aankoop doet, wij een kleine vergoeding ontvangen, zonder dat dit jou meer kost. Wij zetten alleen links op onze website van producten die wij zelf gebruiken en die we vertrouwen.
Snel naar …
Waarom plaats je een CEE stekker?
Wanneer je graag gebruik wilt maken van het 230V elektriciteitsnet op de camping of bij je thuis dan is het aangeraden om een CEE stekker of Powercon te plaatsen in je bus. Via deze connectie heb je meteen 230 volt in je bus om bijvoorbeeld een verwarming, laptop, koffiezet apparaat of andere toestellen te gebruiken die wat meer wattage verbruiken. Een ander voordeel is dat je met behulp van een druppellader je huishoudbatterij rechtstreeks kunt opladen via het traditionele 230V net.
Wat is het verschil tussen een CEE stekker en een Powercon connectie?
Een vraag die vaak gesteld wordt is waarom er doorgaans een CEE stekker geplaatst wordt en geen traditioneel buitenstopcontact zoals je vaak ziet in een tuin. De reden hiervoor is dat de CEE stekker een waterdichte garantie biedt en overal in Europa gebruikt wordt. Zo hoef je jezelf geen zorgen te maken dat je niet kunt inpluggen op een camping in het buitenland. Maar anderzijds moeten camping uitbaters zich ook geen zorgen maken dat er kortsluiting ontstaat omdat er geen waterdichte en veilige connectie gebruikt wordt.
Het nadeel van deze CEE stekkers is dat het snel opvalt en je een relatief groot gat moet maken. Een alternatief hiervoor is gebruik maken van een Powercon connectie met daarna een verloopstuk. Een Powercon connectie biedt dezelfde waterdichte en veilige connectie maar is heel wat kleiner en makkelijker te monteren op een minder opvallende plaats. Bijvoorbeeld in de bumper. Aanrader hierbij is de aansluiting van het merk DEFA. Deze stekkers zijn gemaakt door een Noors bedrijf die hun eigen connectie ontworpen hebben.
Waar plaats je een CEE stekker of wandinvoerdoos het best?
In principe kan je de invoerdoos van een CEE stekker overal plaatsen in de wand van je bus. Waar je vooral rekening mee moet houden is dat je achteraf de bedrading makkelijk en op een logische manier kan aansluiten op je zekeringskast en huishoudbatterij. Het kan bijvoorbeeld een verstandige keuze zijn om je kabel van je CEE stekker naar je zekeringskast zo kort mogelijk te houden. Hierdoor worden je kabels goedkoper en wordt je systeem ook doorgaans veiliger omdat je minder spanningsverval hebt en minder weerstand door je kabel.
De meest gebruikte plaatsen zijn aan de kant van de bestuurder. Ofwel vlak na de bestuurder ofwel meer naar de achterzijde van de bus toe. De reden hiervoor is dat je altijd de kabel ziet wanneer je zou willen wegrijden. Zo vermijd je dat je weg rijdt en de kabel per ongeluk nog ingeplugd is.
Een derde optie is de stekker in de achterbumper te plaatsen. Voor een CEE invoerdoos wordt dit al een uitdaging. Voor een Powercon of DEFA aansluiting zie je dit meer en meer toegepast omdat deze hierdoor op een elegante manier zijn weggewerkt en bijna onzichtbaar zijn voor voorbijgangers. Een bijkomend voordeel is dat je in de meeste gevallen dan niet door het metaal moet boren maar gebruik kunt maken van de ventilatieroosters van de auto.
Stappenplan voor het plaatsen van een CEE stekker
Benodigdheden
- CEE invoerdoos
- Metaalboor 3 mm
- Slagpin of centerpunt
- Marker / zwarte alcoholstift
- Klokboor metaal met correcte diameter (afhankelijk van type en merk CEE stekker)
- Boormachine
- Zelftappende metaalschroeven
- Stukje hout (groter dan de diameter van het te maken gat)
- Metaalvijl
- Roestbescherming (bijvoorbeeld Hammerite) + verfborstel
- Sikaflex 221 of 710 / Dekaseal 1512
Plaatsbepaling en aftekenen
Van zodra je de plaats hebt bepaald waar je de wandinvoerdoos wil plaatsen, kan je overgaan naar het aftekenen aan de binnenkant. Neem je CEE stekkerdoos, plaats deze op de wand en zet de diameter over op het plaatmetaal.
Vervolgens bepaal je het midden zodat je een klein gaatje kunt voorboren. Op die manier zie je meteen waar je de klokboor moet plaatsen aan de buitenkant. Gebruik een ijzerboor met een kleine diameter (3 of 4 mm).
Tip: maak vooraf een klein gaatje met een centerpunt of slagpin zodat je boor niet wegschiet tijdens het boren.
Gat boren langs de buitenkant met een klokboor
Ga nu terug naar de buitenzijde van de auto naar de plaats waar de CEE stekker moet komen.
Nu heb je twee opties. Ofwel boor je meteen het gat met je klokboor. Ofwel maak je gebruik van een houten plankje aan de binnenkant voor extra stevigheid. Wij raden om te werken met een extra houten plankje. Het voordeel van dit extra plankje is dat je klokboor minder snel zal wegschieten en je op die manier voorkomt dat je per ongeluk de lak van je camper zou beschadigen. Bovendien kan je dit plankje achteraf nog gebruiken om je vijzen van je CEE stekker in vast te zetten zodat je CEE stekker extra stevig vastgeklemd zit.
Je bevestigt het houten plankje met twee zelftappende schroeven aan de binnenkant tegen de carrosserie van wagen. Opgelet, zorg er wel voor dat je de twee vijzen binnen de diameter van je klokboor passen!
Afwerking en roestbescherming
Eens het gat gemaakt is ruim je alle achtergebleven ijzervijzels op met stoffer en blik of met behulp van wat tape. Dit is zeer belangrijk omdat alle ijzerrestjes potentieel risico inhouden voor roestvorming. Vijl met een (ronde) metaalvijl alle bramen weg zodat je een perfect gat bekomt. Opgepast dat je je niet snijdt aan de metaalranden want deze kunnen vlijmscherp zijn. In de volgende stap bescherm je de randen best extra met een laagje roestbescherming (bijvoorbeeld Hammerite). Dit hoeft niet exact dezelfde kleur te zijn als van de auto, dit mag ook gewone (witte) metaallak zijn. Tenslotte komt dit achter de CEE stekker te zitten en zal je de verf dus niet zien. Respecteer vooral ten alle tijden de droogtijden van de metaalbescherming.
Bevestigen van de CEE stekker en waterdicht afkitten
De invoerdoos wordt zowel mechanisch bevestigd met zelftappende metaalschroeven als waterdicht afgekit met Butyl kit. Gebruik hiervoor Sikaflex 710, Sikaflex 221 of Dekaseal 1512. Deze types kit zijn speciaal voorzien voor campers en garandeert een goede hechting en dichting.
Je kan er voor opteren om extra stevigheid te voorzien door opnieuw een houten plaatje aan de binnenkant van je carrosserie te voorzien. De CEE wandinvoerdoos wordt dan niet enkel vastgehouden door 4 schroeven in het metaal van je wagen, maar de schroeven hechten zich ook in het hout. Dat zal er voor zorgen dat je CEE stekkerdoos, ook na talloze keren uittrekken van de stekker, stevig blijft zitten.
Plaats de CEE invoerdoos in het gat en zet 4 puntjes met een marker op de plaatsen waar een schroef moet komen. Daarna boor je met een kleine metaalboor 4 gaatjes voor. Voorboren is geen must, maar hiermee bekom je wel het beste resultaat.
Eens de 4 gaten voorgeboord zijn breng je een goede laag kit aan de binnenzijde van invoerdoos. Plaats de invoerdoos terug in het gat en druk stevig aan. Als laatste zet je de invoerdoos vast met de 4 metaalschroeven en strijk je de overtollige kit mooi af. Als je gebruik maakt van een houtje plaatje, zorg er dan voor dat je schroeven lang genoeg zijn om zich ook in het hout vast te zetten.
Beste,
Moet voor het plaatsen van een CEE stekker goedkeuring gevraagd worden aan autofabrikant of elders?
Beste Davy,
Indien je een CEE stekker zelf wenst te plaatsen dan moet je aan onderstaande dingen voldoen. Deze informatie is gebaseerd op een document van Traxio (https://www.traxio.be/nl/artikels/herziening-instructie-inrichtingen-met-of-zonder-2de-fase-vlaanderen/). Opgelet op Vlaanderen.be is deze instructie nog niet aangepast op hun website.
Er is géén 2de fase vereist (= homologatie procedure) voor verluchtingsgaten en gelijksoortige insnijdingen (bv.
verluchtingsmolens, stopcontacten) in de carrosserie indien voldaan is aan volgende voorwaarden:
1) De integriteit van de dragende structuur moet behouden blijven.
2a) Indien akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
er is een attest van de ombouwer (al dan niet erkend COP-fabrikant) vereist met daarin de
bevestiging dat de integriteit van de dragende structuur behouden blijft en dat de installatie
conform is met de opbouwrichtlijnen van de basisfabrikant en onderdeelfabrikant met
vermelding van de uitgevoerde insnijdingen (foto en/of omschrijving).
2b) Indien geen akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
attest erkende technische dienst/erkende COP-fabrikant vereist met daarin de bevestiging dat
de integriteit van de dragende structuur behouden blijft en dat de installatie conform is met
de opbouwrichtlijnen van de basisfabrikant en onderdeelfabrikant met vermelding van de
uitgevoerde insnijdingen (foto en/of omschrijving). In het geval van een COP-fabrikant
vermeldt deze zijn COP-nummer en COP-geldigheidsduur op het attest.
Indien niet voldaan is aan deze voorwaarden => 2de fase vereist.
Veel succes met de ombouw!
M&M
Beste,
Ik heb mijn ramen en dakventilator laten plaatsen door een COP herkend bedrijf.
Echter had ik hen ook gevraagd of zij een uitblaas voor mijn Truma Combi 4 willen boren maar dat is iets dat zij niet doen.
Weten jullie een bedrijf dat CEE stekkers en uitblazen kunnen plaatsen?
Alvast bedankt!
Beste Evert,
Hangt er van af van welke streek je bent?
In Oost-Vlaanderen kunnen we je wel een aantal ombouwers aanraden.
Groetjes,
Matthias en Mieke
[…] Als je ook 230 Volt voorziet in je elektriciteitssysteem van een camper, bijvoorbeeld via een CEE-stekker of via een Victron Multiplus omvormer, dan dien je gebruik te maken van het systeem met 3 kabels […]
[…] vooral op campings slaapt. Op de camping kan je namelijk gebruik maken van het 230V netwerk via een CEE-stekker. Ook dan moet je er voor zorgen dat je elektrisch systeem er op voorzien is om de hoeveelheid […]