Deze post kreeg laatst een update op 08/09/2024.
Een goede ventilatie in je camper is belangrijk. Ventilatie zorgt voor de aanvoer van verse lucht maar ook voor de afvoer van geuren of vochtige lucht. Wil je een gezond binnenklimaat in je camper, dan is het dus belangrijk om voldoende te ventileren. Een manier om voor voldoende ventilatie te zorgen is door het plaatsen van een dakraam. Naast ventilatie kan een dakraam ook een belangrijke natuurlijke lichtbron zijn in je camper.
In deze blogpost geven we een overzicht van de belangrijkste verschillen in dakramen en leggen we de verschillende stappen uit voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper.
Snel naar…
Wetgeving inzake het zelf plaatsen van een dakraam in een camper
Hou er rekening mee dat je niet zomaar een dakraam mag plaatsen in je camper. Voor een dakraam te plaatsen in een camper heb je een attest nodig van een technische keuring. Het aanvragen van dergelijk attest is relatief eenvoudig en kost ongeveer 180 euro. In deze blog post geven we alle details omtrent de wetgeving inzake het zelf plaatsen van een dakraam in een camper.
Actieve versus passieve ventilatie
Het belangrijkste verschil tussen verschillende types dakramen is de manier waarop deze ventileren. Je hebt dakramen die zorgen voor passieve ventilatie en dakramen die zorgen voor actieve ventilatie. De eerste stap voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper is dus bepalen welk type ventilatie je verkiest. Beide hebben voor- en nadelen.
Passieve ventilatie
Passieve ventilatie betekent eigenlijk dat er geen actieve regeling is van de lucht die aan- of afgevoerd wordt. Ventilatie via een open raam of via verluchtingsroosters is dus passieve ventilatie.
Het grote voordeel van dakramen die zorgen voor passieve ventilatie is dat deze goedkoop zijn in aankoop. Prijzen hangen natuurlijk af van het merk en de grootte van het dakraam, maar een dakraam met passieve ventilatie heb je al vanaf 75 euro. Een ander voordeel is dat deze eenvoudig te installeren zijn, zonder dat er een elektrische aansluiting nodig is. Tot slot komen deze dakramen ook met alle mogelijke accessoires zoals een insectenhor, verduistering, etc.
Het belangrijkste nadeel is dat je natuurlijk niet zelf de ventilatie kan regelen. Een ander nadeel is dat deze dakramen minder eenvoudig te gebruiken zijn wanneer het regent.
Enkele typische voorbeelden van dakramen met passieve ventilatie zijn Dometic Heki (micro, midi) en Fiamma.
Actieve ventilatie
Bij actieve ventilatie is er dus wel een actieve regeling van de lucht die aan- of afgevoerd wordt. In het dakraam is een ventilator voorzien waarbij je kan kiezen of verse lucht wordt aangezogen of naar buiten wordt afgevoerd. De keuze tussen het aantrekken of afvoeren van verse lucht is dan ook het grootste voordeel van dakramen met actieve ventilatie. Daarnaast kunnen bepaalde types van dakramen met actieve ventilatie ook gebruikt worden bij regenweer. Voor deze type dakramen zijn alle mogelijke accessoires aanwezig, zoals insectenhor, verduistering, afstandsbediening, etc. Het is ook mogelijk om een dakraam met thermostaat te kopen. Van zodra een bepaalde temperatuur in de camper wordt bereikt zal de camper automatisch starten of stoppen met het aanzuigen van verse lucht.
Het belangrijkste nadeel van dakramen met actieve ventilatie is dat deze vaak duurder zijn in aankoop. Een ander nadeel is dat door de aanwezigheid van de ventilator, het zicht en de lichtopbrengst door het dakraam relatief beperkt is. Daarnaast hebben de dakramen met actieve ventilatie ook steeds een elektriciteitsvoorziening nodig.
Enkele typische voorbeelden van dakramen met passieve ventilatie zijn Dometic Fantastic en Maxxfan.
Stappenplan voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper
1. Verzamel de benodigdheden voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper
Hieronder kan je een lijst vinden van benodigdheden voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper:
- Het dakraam
- Product om het dak te ontvetten
- Marker of potlood
- Plooimeter en winkelhaak
- Schildersplakband
- Boormachine met grote metaalboor
- Decoupeerzaag met metaalzaagblad
- Hammerite metaallak en verfborsteltje
- Sika Primer (207)
- Sikaflex 710
- Zelftappende metaalvijzen
- Houten latten (bvb 22 x 45 mm)
2. Lees altijd eerst de instructies van het dakraam
Je dakraam komt normaalgezien altijd met instructies. Neem die altijd eerst door vooraleer je aan de slag gaat met het zelf plaatsen van een dakraam in een camper. Bij de meeste dakramen zijn de basishandelingen altijd hetzelfde maar zitten er soms verschillen in afwerking, dakdikte en het maken van het kader.
Een belangrijk aandachtspunt is dat je het dakraam in de juiste richting moet plaatsen. De algemene regel is dat de scharnieren steeds naar de bestuurder gericht moeten zijn. Lees dit zeker even na in de handleiding van het dakraam.
3. Bepaal vooraf de plaats van je dakraam
Een belangrijke stap bij het zelf plaatsen van een dakraam in een camper is exact bepalen waar je het dakraam gaat plaatsen. Hierbij zal het design van je camper een belangrijke rol spelen. Zo kan het aangewezen zijn om in het keukengedeelte of badkamer van je camper te zorgen voor voldoende ventilatie.
Daarnaast zal ook de lay-out van je dak bepalend zijn waar je de camper zal plaatsen. Indien je ook zonnepanelen wil voorzien op je camper, dan is het bijvoorbeeld belangrijk om er voor te zorgen dat je dakraam je niet zal hinderen voor het plaatsen van de zonnepanelen of de dakdoorvoer voor de kabels. Ook bepaalde kenmerken van je dak kunnen een invloed hebben op de plaatsing van je dakraam. Zo is een dakraam eenvoudiger te plaatsen indien er geen of weinig golvingen zijn in het dak.
Een andere factor die een rol zal spelen bij de plaatsbepaling van je dakraam is de ligging van de steunbalken van je camper. Let op dat je nooit steunbalken van je camper doorzaagt!
Soms zijn er ook al bepaalde plaatsen voorzien in het dak waar een dakraam geplaats kan worden. Het kan een optie zijn om voor deze plaats te kiezen voor het plaatsen van het dakraam in een camper. Op die manier ben je zeker dat je geen steunbalken doorzaagt. Daarnaast is op deze plaats het dak van de camper uitgevlakt, waardoor je minder kans hebt op lekkages.
4. Teken nauwkeurig op het dak waar het gat voor het dakraam zal komen
Een volgende stap in het zelf plaatsen van een dakraam in een camper, is het bepalen van het middelpunt. Om mooi in het midden van je camper uit te komen kan je de golven en uitstulpingen als referentie gebruiken.
Zet vervolgens de lengte en de breedte van het benodigde gat over op het dak. Gebruik de winkelhaak om mooie rechte hoeken te tekenen.
Controleer je afmetingen. Denk er aan dat je beter twee keer meet en één keer zaagt.
Ben je 100% zeker van de afmetingen? Plak dan de randen af om beschadiging door de decoupeerzaag te voorkomen.
5. Maak het gat voor het dakraam
Voor velen is dit de meest enge stap. Je gaat nu een gat maken in het dak van je camper. Maar geen paniek, als je er voor gezorgd hebt dat je alles netjes hebt afgemeten, hoef je je absoluut geen zorgen te maken.
Zorg bij het zagen van een gat steeds voor jouw veiligheid: gebruik handschoenen, gehoorbescherming en een veiligheidsbril!
Maak vooraf met een boormachine en metaalboor een aantal gaten binnen de afmetingen van het gat dat je gaat zagen. Deze gaten dienen om het zaagblad van je decoupeermachine in te plaatsen.
Ga nu met je decoupeerzaag langs de lijnen die je hebt uitgetekend en zaag het gat. Zorg er voor dat je zaagblad voldoende lang is (minimum 51 mm).
Kleef geregeld ook plakband in verschillende richtingen langs binnen over de plaats waar het gat van je dakraam komt. Die plakband zal er voor zorgen dat het uitgezaagde paneel niet naar beneden valt.
Pas het dakraam in het gat en vijl de randen glad.
6. Voorkom roestvorming
Het grote voordeel van het zelf plaatsen van een dakraam in een camper is dat jij alles onder controle hebt om roestvorming te voorkomen. Zorg dat je na het zagen van het gat netjes alle vijzel opruimt op het dak en in de wagen. Deze kleine stukjes vijzel kunnen namelijk voor roestvorming zorgen. Gebruik eventueel plakband. De vijzel blijft hier aankleven en op die manier ben je zeker dat alles weg is.
Breng vervolgens voldoende Hammerite metaallak aan met een penseel of verfborstel langs de randen van het gezaagde gat. Langs deze randen is je laklaag namelijk beschadigd, en die wil je met antiroest verf opnieuw herstellen. Respecteer de droogtijden van de gebruikte verf voor je verder gaat.
7. Gebruik Sika primer
Niet iedereen vindt dat Sika primer noodzakelijk is. Wij raden je echter aan om hier niet op de kosten te besparen en toch Sika primer (207) te gebruiken. Deze primer zorgt voor een optimale hechting van de Sikaflex op het metaal en voorkomt dat je later last hebt van lekkages. Je brengt deze rondom de randen aan, overal waar je dakraam zal rusten op het dak van je camper.
8. Maak een houten kader indien dit voor het dakraam nodig is
Sommige dakramen vereisen dat er een houten kader voorzien wordt langs de binnenkant van het dakraam. De afmetingen voor dit houten kader kan je in de instructies vinden die bij het dakraam zitten. Het houten kader heeft een aantal voordelen: het zorgt voor meer stevigheid voor de dakstructuur, waardoor je dak na verloop van tijd niet gaat doorhangen. Het houten kader kan ook helpen voor het uitdikken van je dak. Daarnaast helpt het met de mechanische verankering van je dakraam, waarbij de schroeven niet enkel door je dak gaan maar zich ook vastzetten in het houten kader.
9. Definitief plaatsen van het dakraam
Voorzie Sikaflex op het dakraam en op de randen van het gat dat je gezaagd hebt. Voorzien voldoende Sikaflex. Indien je hoogteverschillen hebt, kan je hier extra veel Sikaflex voorzien, zodat deze ook netjes afgedicht worden. Plaats het dakraam in het gat en duw voorzichtig aan. Schroef vervolgens de schroeven voorzichtig vast zodat je dakraam mechanisch verankerd zit. Kit de randen van het dakraam verder af met Sikaflex zodat alles waterdicht is. Vergeet ook de schroefdoppen niet met een laagje Sikaflex af te dichten.
De afwerking binnenin kan je voltooien nadat je het plafond hebt afgewerkt.
10. Check de waterdichtheid van het dakraam in de camper
Vooraleer je verder gaat met bijvoorbeeld de afwerking van het plafond, is het belangrijk om te checken of het dakraam dat je geplaatst hebt ook effectief waterdicht is. Je kan dit doen door de wagen een tijd in de felle regen te laten staan of het dak van de camper met een waterslang goed nat te spuiten. Geef het water even de tijd om te kunnen doorsijpelen. Als je alle stappen goed doorlopen hebt, dan zouden er geen druppels mogen verschijnen in je camper.
We hopen dat je met dit stappenplan voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper je zelf aan de slag kan en kan zorgen voor een optimale ventilatie en voldoende licht in jouw zelfbouwcamper. Heb je nog vragen, laat het ons gerust weten via de opmerkingen hieronder!
Hoi,
mooi verslag! Dus voor een zijraam zou het even eenvoudig moeten zijn? Ik heb nl. een VW T4 van ’03, door Fischer omgebouwd tot campervan, en rechtsachter zit geen raam. Daar zou ik dus wél eentje willen. Dit is een foto van een busje met ZEER sterk gelijkende binnenbekleding: https://www.sca-daecher.de/app/uploads/2019/03/sca112_innen01.jpg
Zoiets zou ik dus willen. Dit is denk ik het raam dat ik wil: https://www.jasicamp.nl/seitz-s4-klapraam-afmeting-700-x-450-nr-31203-9104115558-van-699-voor-594/p2620
Alleen zou ik een breder raam moeten hebben, denk ik, om het gat tussen buiten- en binnenwand proper af te werken.
mvg,
Paul
Dag Paul,
Dankjewel voor de leuke comment!
Wat de plaatsing van een zijraam betreft, kan je inderdaad volledig dezelfde stappen doorlopen.
Waar je wel nog moet op letten bij het plaatsen van zijramen is dat de wetgeving iets anders in elkaar zit. Het feit dat je auto al omgebouwd is en dat hij reeds ingeschreven is voor 2013 speelt wel in je voordeel. Maar dan nog zouden wij aanraden om eerst contact op te nemen met een technische dienst (TDLF bijvoorbeeld) of je keuringsstation.
Zij zullen je geval per geval advies kunnen geven over wat mag en niet mag en of er een extra keuring vereist is.
In deze blogpost (Wetgeving en regels die je moet weten om je lichte vracht om te bouwen tot camper) leggen we alles haarfijn uit.
Veel succes alvast en als je nog vragen hebt, shoot!
M&M
Beste,
Ik heb een lek in mijn dak (merk ik aan mijn nat plafond binnenin) maar weet niet precies waar het vandaan komt.
Hoe kan ik dat best checken?
Beste Geert,
Heb je een dakraam?
Dan is het eerste wat ik zou doen eens met een tuinslag het dakraam goed natmaken en proberen achterhalen waar het water kan binnen sijpelen.
Als het van het dakraam komt dan zit er niet anders op dan het raam er volledig uit te halen.
Het dakraam proper maken, je dak proper maken, dus ook alle lijmresten weghalen en dan nieuwe afdichtingskit gebruiken om je dakraam terug vast te zetten.
Veel succes en groetjes,
Matthias en Mieke
Beste
Bedankt voor dit mooi verslag! Je bent een grote hulp! Ik ben zelf een beginner met weinig ervaring. Daarom zou het een grote hulp zijn als ik snel even uw bevestiging zou krijgen. Ik wil een dakraam plaatsen (Fiamma Vent 40), maar de minimale dikte van het dak zou 2,5cm moeten zijn en dat is helemaal niet het geval. Dit mag dan ook met een houten kader zoals u gedaan heeft, toch?
Alvast bedankt
Ben
Beste Ben,
Dit mag zeker met een houten kader voorzien worden, dit zorgt zelfs voor extra stevigheid voor je dakraam.
Ikzelf heb nog nooit problemen hiermee ervaren en is de standaard uitvoering bij de meeste camper ombouwers.
Groetjes,
Matthias