Ontdek onze camper en de materialen die wij gebruikt hebben

In deze post krijg je een volledige rondleiding in onze camper en geven we telkens in detail aan welke materialen gebruikt werden bij de ombouw.

Voor onze huidige camper kozen we voor een spiksplinternieuwe Fiat Ducato. We waren ondertussen volledig overtuigd dat reizen met een camper echt ons ding is. Met een nieuwe bestelwagen zouden we dus meteen zeker zijn van een heleboel jaren vol reisplezier in onze camper. Omdat we graag een bed hadden in de breedte, kozen we voor een Fiat Ducato. Dit type bestelwagen is namelijk iets breder dan andere modellen. Het grote voordeel van een nieuwe wagen is dat we meteen ook ramen lieten voorzien bij de bouw van de bestelwagen. We kozen voor twee geblindeerde ramen achteraan.

Onze camper Fiat Ducato

Isolatie in onze camper

Vooraleer we gestart zijn met het isoleren van de camper, hebben we eerst ontdreuningsplaten voorzien. Deze ontdreuningsplaten zorgen er voor dat de wanden en het plafond minder trillen tijdens het rijden. Hierdoor is je auto minder lawaaierig tijdens het rijden. De ontdreuningsplaten zijn zelfklevend en heel eenvoudig aan te brengen. Je brengt deze aan op de grote metalen oppervlakten van je camper. Het volstaat om 60% van het oppervlak te bedekken met dit materiaal voor een optimaal resultaat.

Voor het isoleren van onze camper hebben wij gekozen voor twee verschillende types isolatiemateriaal:

  • De wanden en het plafond zijn geïsoleerd met Armaflex XG 19 mm voor de grote oppervlaken en Armaflex XG 6 mm voor de moeilijker te bereiken oppervlaken. Met dit isolatiemateriaal zijn we zeker dat we na verloop van tijd geen probleem krijgen met roest en/of schimmel. Voor de naden tussen de verschillende stukken Armaflex kan je kiezen om deze af te dichten met isolatietape of Armaflex 3 mm.
  • Voor de vloer hebben we gekozen voor XPS platen, een heel licht isolatiemateriaal dat drukvast is.

Lees hier onze post met betrekking tot het isoleren van een camper.

Isolatie met Armaflex en XPS platen
Isolatie met Armaflex en XPS platen

Ventilatie in onze camper

Om er voor te zorgen dat de condens en geuren uit je camper kunnen ontsnappen, is het belangrijk om ventilatie te voorzien in je camper. In onze camper hebben wij dit voorzien door het plaatsen van een groot Dometic dakraam. Omdat we enkel ramen achteraan in onze camper hadden, was het voor ons belangrijk om ook aan de schuifdeur een lichtbron te hebben. Omdat het Dometic dakraam meer licht door laat dan een Maxfan was bij ons de keuze snel gemaakt.

dometic dakraam in zelfbouwcamper
Het grote Dometic dakraam is een belangrijke extra lichtbron in onze camper

Zorg bij het plaatsen van dakluiken en ramen steeds dat je in orde bent met de wetgeving inzake ombouwcampers die geldt in België.

Lees hier onze post over het zelf plaatsen van een dakraam in een camper.

De vloer, wanden en plafond in onze camper

Voor de vloer, wanden en plafond in onze camper hebben wij gebruik gemaakt van verschillende materialen:

Voor de wanden werd gebruik gemaakt van witte populier multiplex, schrootjes en naaldvilt
Voor de wanden werd gebruik gemaakt van witte populier multiplex, schrootjes en naaldvilt
  • Voor de effen oppervlakten hebben wij gekozen voor multiplex witte populier van 8 mm en 12 mm dik. Hoewel witte populier niet goedkoop is, is dit een lichte houtsoort waardoor we het gewicht van onze camper onder controle kunnen houden. Omdat witte populier een mooie houtsoort is kan je er voor opteren om deze naturel te houden en af te werken met een vernis of beits of kan je er voor opteren om deze te schilderen.
  • Voor de wanden met reliëf hebben we gekozen voor schroten in vurenhout. Schroten hebben het voordeel dat zij eenvoudig te plaatsen zijn en je gemakkelijk oneffenheden kan uitwerken. Het zorgt ook voor meer structuur in je interieur dan wanneer je enkel effen platen zou gebruiken. Voor het plafond kozen wij er voor om de schroten te behandelen met een beits die het hout een warmere kleur gaven. De schroten aan de wanden hebben wij in het wit geschilderd.
  • Op de plaatsen waar geen hout kon voorzien worden (bijvoorbeeld rond de ramen, bolle oppervlakten) hebben wij vilt voorzien. Bij de keuze voor vilt is het belangrijk dat je voor vilt kiest die in alle richtingen uitrekt. Op die manier kan je netjes werken. Wij zijn heel tevreden over het beige vilt dat perfect past bij het interieur van onze camper. Zorg er voor dat je voor het bevestigen van je vilt steeds spuitlijm gebruikt die hittebestendig is. Op die manier voorkom je dat je vilt na verloop van tijd los komt.
  • In de keuken hebben wij als spatwand gewerkt met echte keukentegels. Hoewel tegels een zwaar materiaal zijn, is de hoeveelheid tegels beperkt, maar geven deze toch een extra kleurentouch aan ons interieur. De tegels hebben wij op het hout bevestigd met lijmkit en de voegen hebben wij opgevuld met silicone. Op die manier zijn we zeker dat de tegels niet loskomen tijdens het rijden. Wil je toch geen echte tegels, dan kunnen tegelstickers ook een oplossing bieden.
  • Voor de vloer hebben wij er voor geopteerd om op ons isolatiemateriaal witte populier multiplex van 12 mm te plaatsen. Op deze multiplex hebben wij vervolgens met hittebestendige spuitlijn vinyl met een houtmotief gelegd.
Echte keukentegels in onze camper
Echte keukentegels in onze camper!

Alle randjes en spleetjes hebben wij netjes afgewerkt met overschilderbare kit voor voegen.

Het hout hebben wij met spijkers en nietjes met een nietpistool vast geschoten op een houten frame dat bevestigd is aan de carrosserie van de bestelwagen. Hierbij hebben wij altijd gebruik gemaakt van de bestaande gaten in het frame van de bestelwagen. Dit kan je doen door het gebruik van bindklinkmoeren en een blindklinkmoertang. Met de tang kan je in een bestaand gat een bindklinkmoer voorzien. Vervolgens  kan je het hout met een moer in de bindklinkmoer bevestigen.

Lees hier al onze posts omtrent het plaatsen van wanden in een camper.

Elektriciteit in onze camper

Voor ons elektriciteitssysteem in onze camper hebben wij gekozen voor een relatief uitgebreid systeem.
Wil je zelf je elektriciteit installeren in je camper? Lees hier al onze blog posts over het plaatsen van elektriciteit in een camper

Huishoudbatterij

Onze huishoudbatterij is een semi-tractie batterij van 165 aH. Om de status van onze huishoudbatterij te monitoren hebben we een Victron Smartshunt accumonitor geïnstalleerd. Op die manier kunnen we eenvoudig via een app de status van onze batterij aflezen.

Opladen van de huishoudbatterij

  • Opladen via rijden – Onze startbatterij en onze huishoudbatterij zijn aan elkaar gekoppeld via een Victron Orion Smart DC/DC acculader.
  • Opladen via zonnepanelen – Op onze camper zijn twee flexibele zonnepanelen vastgelijmd met Sika. De kabels van de zonnepanelen lopen via een kabelgoot door een waterdichte dakdoorvoer naar onze Victron SmartSolar charge controller.
  • Opladen via de walstroom – In onze camper is ook een wandinvoerdoos voorzien. Via een laadkabel krijgen we zo 230 V in onze camper. Via een Crusader installatiekast 230 V met aardlekschakelaar en zekeringautomaat loopt de 230 V verder naar een aantal stopcontacten in onze camper. Op één van deze stopcontacten is onze druppellader aangesloten die vervolgens onze huishoudbatterij oplaadt. Merk op dat wij dus enkel 230 V hebben in onze camper wanneer wij via de CEE-stekker aangesloten zijn op het 230 V net. Wil je ook op andere momenten gebruik kunnen maken van 230 V dan dien je gebruik te maken van een omvormer of een Victron Multiplus (omvormer en druppellader in één).

Hier vind je uitgebreide informatie over de drie manieren hoe je een camper batterij kunt opladen.

Verbruikers in onze camper

Het watersysteem in onze camper

Het watersysteem in onze camper hebben wij bewust heel eenvoudig gehouden en er is enkel een koud watersysteem voorzien. In onze keukenkast is een 20L tank voor vers water voorzien, evenals een 20L vuilwatertank. Een extra 20L tank voor vers water hebben wij onder het bed staan. Een dompelpomp in onze tank met vers water pompt het water op naar onze kraan. De dompelpomp is eenvoudig te bedienen met een schakelaar. De vuilwatertank is via een sifon verbonden met onze spoelbak. De afloop is eenvoudig los te koppelen wanneer je de tank wil ledigen. De tanks worden op hun plaats gehouden via snelbinders en haakjes. Op die manier kan je gemakkelijk de tanks losmaken om de tank te ledigen/op te vullen.

Om ons te wassen maken wij gebruik van de spoelbak of een draagbare douchezak.

Als toilet gebruiken wij een Thetford porta potti.

De keuken in onze camper

In onze keuken is een spoelbak voorzien met kraan. Daarnaast hebben wij een groot houten werkblad gemonteerd waar wij gemakkelijk ons kookvuur op kunnen plaatsen. Het volle hout hebben wij op maat gezaagd en afgewerkt met een beits en vervolgens vijf lagen vernis. We kozen voor een verplaatsbaar kookvuur, zodat we bij mooi weer ook gemakkelijk buiten kunnen koken. We koken op gas, de gasfles is voorzien onder de zitbank naast de keuken. In het keukenblok is een lade voorzien waar we het gasvuur netjes in kunnen wegbergen wanneer we dit niet nodig hebben. Onder de zitbank langs de schuifdeur zit onze compressor koelkast die bovenlangs opengaat. Doordat de koelkast bovenaan opent verlies je weinig koude bij het openen van de koelkast. Dat zorgt er voor dat deze koelkast extra energiezuinig is.

Het keukenblok voor onze camper in opmaak
Het keukenblok voor onze camper in opmaak

De meubels in onze camper

Het bed

Onze camper heeft een bed in de breedte. Ons bed is 1,90 meter lang en 1,40 meter breed. Om optimaal gebruik te maken van de breedte van de camper hebben we twee nissen voorzien aan ons bed. De matras is een schuimmatras van 12 cm dik die eenvoudig op maat te snijden is. Ons bed is gemaakt met vurenhout planken van verschillende breedtes en witte populier als afwerking.

Onze camper heeft een bed in de breedte
De breedte van de wagen laat ons toe om een bed in de breedte te hebben

De kasten en zitbanken in onze camper

De kasten en zitbanken in onze camper zijn gemaakt van witte populier multiplex die aan elkaar bevestigd zijn via houtlijm, schroeven en nietjes. Een deel van de kastdeuren zijn gemaakt met jute. Niet alleen is dit lichter dan hout, het geeft ook een natuurlijke uitstraling aan ons interieur. Een ander vaak gebruikt materiaal voor kastdeuren is rotan.

de keukenkast met jute in onze camper
De keukenkast met jute in onze camper

De kasten zijn voorzien van scharnieren om makkelijk te openen. Om er voor te zorgen dat de kastdeuren niet opengaan tijdens het rijden hebben we magneetsnappers voorzien. Het deksel van de zitbanken is bevestigd met een pianoscharnier waardoor we onder de zitbank ook heel wat bergruimte hebben.

Ons tafelblad blijft tijdens het rijden dicht via magneetsnappers. Het tafelblad schuif eenvoudig vanonder het bed via ladegeleiders.

4 Comments

  1. Hallo, wat een mooie en interessante camper site!
    Vraagje, wanneer je zelf je camionette ombouwt tot camper, hoe krijg je die dan door de keuring?
    Jo

  2. was cabine 2- of 3 zit? Constructeurs zouden moeilijk doen bij ombouw van 3-zit omwille van airbags werd me verteld…

    • Dag Steph,

      De bestuurdersruimte bestaat uit een 3 zit.
      Achteraan was het een gewone lege laadruimte.
      Scheidingswand is blijven staan, dus geen opmerkingen gekregen over de airbags.
      Aan de bestuurdersruimte is eigenlijk niets gewijzigd omdat we het fijn vinden om incognito te blijven als we de auto ergens parkeren.

      Groetjes,
      Matthias

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *