Handleiding voor het zelf isoleren van een camper

Eén van de eerste stappen in de ombouw is het isoleren van een camper. In deze blog leggen we stap voor stap uit hoe je zelf je camper kan isoleren.

Eén van de eerste stappen in de ombouw van je bestelwagen naar camper is het isoleren van een camper. Er bestaan verschillende manieren voor het isoleren van een camper. In deze post gaan we eerst dieper in op de verschillende isolatie die geschikt is als isolatie van een camper, met telkens de specifieke voor- en nadelen. Daarna gaan we in op het onderwerp ‘Hoe je camper isoleren met Armaflex’.

Sommige van de links in deze post zijn affiliate links. Dit betekent dat als je via deze link een aankoop doet, wij een kleine vergoeding ontvangen, zonder dat dit jou meer kost. Met deze vergoeding kunnen wij deze website onderhouden en reclamevrij houden. Wij zetten enkel en alleen links op onze website van producten die wij zelf gebruiken en websites die we vertrouwen.

Is het isoleren van een camper nodig?

Eerst en vooral, het isoleren van een camper is niet persé noodzakelijk. Je kan er perfect voor opteren om je camper niet te isoleren, maar dat betekent dat het in de winter behoorlijk koud kan worden in de camper. En omdat isolatie ook helpt om de warmte buiten te houden, betekent het niet isoleren van een camper gegarandeerd zwoele temperaturen in de zomer. Hou er ook rekening mee dat je na het afwerken van de wanden in je camper nog heel moeilijk isolatie kan voorzien. Bedenk dus zeker vooraf of je al dan niet isolatie in de camper wil voorzien.

Zelf raden wij aan om de camper wel te isoleren. Isolatie biedt namelijk niet alleen bescherming tegen de temperaturen buiten, maar helpt ook tegen geluidsoverlast (denk bijvoorbeeld aan het geluid van regen op het dak). Daarnaast zal je met isolatie in een camper ook condens en vocht op het plaatmateriaal van je carrosserie tegen gaan.

Wat is de beste isolatie voor het isoleren van een camper?

Er zijn een aantal factoren die je in rekening moet brengen bij het kiezen van het materiaal voor het isoleren van een camper.

Een eerste factor is de isolatiewaarde. Bij isolatiematerialen wordt vaak de lambda-waarde vermeld. De lambda-waarde geeft een indicatie van de warmtegeleiding van het materiaal. Hoe hoger de lambda-waarde hoe beter warmte geleid wordt. Voor je isolatie wil je net het omgekeerde, je wil dat de warmte behouden blijft. Dus hoe lager de lambda-waarde, hoe beter het isolatiemateriaal.

Een tweede factor is dat je best isolatiemateriaal kiest dat eenvoudig aan te brengen is in een camper. Stug materiaal (zoals bijvoorbeeld isolatieplaten) zijn daarom vaak minder geschikt om de rondingen van de camper mee te isoleren.

Een derde factor is de mate waarin de isolatie vocht opneemt. Zoals je weet gaan vocht en het plaatmateriaal van je camper niet goed samen. Je wil dus vermijden dat er vocht wordt opgenomen door je isolatie, die tegen het plaatmateriaal van je camper aandrukt. Een goede ventilatie van je camper via een dakraam is hierbij natuurlijk ook onontbeerlijk.

Er is al heel wat geschreven over de verschillende soorten isolatie die je kan gebruiken voor het isoleren van een camper en de meningen op het internet lopen heel sterk uiteen. Hieronder hebben we de meest voorkomende isolatiematerialen opgesomd en geven we telkens de voor- en nadelen van elk type isolatiemateriaal dat gebruikt kan worden voor het isoleren van een camper.

Wol

Je kan een camper isoleren met wol, zoals bijvoorbeeld schapenwol of glaswol. Het grote voordeel van isolatiewol is de lage lambda-waarde. Voor glaswol ligt de lambda-waarde tussen de 0,031 – 0,044 W/mK. Voor schapenwol is dit tussen de 0,035 – 0,040 W/mK. Een ander groot voordeel van wol is dat dit heel flexibel is en je deze dus gemakkelijk kan aanbrengen in alle verschillende hoeken en spleten van de camper. Glaswol (in tegenstelling tot schapenwol) is ook relatief goedkoop. Schapenwol aan de andere kant heeft dan weer het voordeel dat dit een heel duurzaam materiaal is.

Je camper isoleren met wol heeft echter een belangrijk nadeel. Wol neemt heel wat vocht op. Wil je gebruik maken van wol voor het isoleren van je camper, dan zal het nodig zijn om een dampscherm te installeren in de camper. Bij het isoleren van een camper wordt daarbij vaak gebruik gemaakt van bubbel-isolatiefolie dat als dampscherm dient. Nadat de camper geïsoleerd is met wol ga je alle wanden en plafond  gaan afdekken met deze bubbel-isolatiefolie. De naden ga je vervolgens gaan afdichten met aluminiumfolie afdichtingstape. Op die manier voorkom je dat condens je isolatiemateriaal bereikt en het isolatiemateriaal het vocht gaat opslaan.

Een ander nadeel, specifiek voor glaswol, is dat de vezels kunnen irriteren. Dat gebeurt zowel bij het plaatsen van de isolatie, maar weet ook dat de vezels mogelijks kunnen loskomen tijdens het rijden.

PUR schuim

Het grote voordeel van PUR schuim is de lage lambda-waarde, die tussen 0,022 – 0,028 W/kM ligt. Je kan dus gerust stellen dat PUR schuim heel erg goed isoleert. Daarnaast is PUR schuim ook gemakkelijk aan te brengen in alle kieren en spleten van de camper.

Echter, de nadelen van het isoleren van een camper met PUR schuim wegen niet op tegen de voordelen. Om je volledige camper te isoleren zal je heel wat PUR schuim nodig hebben, waardoor het isoleren van je camper dus ook behoorlijk duur wordt. Een ander belangrijk nadeel van het isoleren van een camper met PUR schuim is dat dit schuim na aanbrengen in volume toeneemt. Indien je teveel schuim gebruikt, kan dit bepaalde plaatmateriaal in je camper gaan vervormen. Daarnaast ga je met PUR schuim ook de spanten van je camper volledig afsluiten, waardoor vocht niet langer kan afgevoerd worden via de spanten en je daardoor sneller roestvorming krijgt.

Isoleren van een camper pur of sprayfoam

Isolatieplaten

Isolatieplaten zoals bijvoorbeeld XPS hebben een relatief lage lambda-waarde (tussen 0,032 en 0,035 W/mK) en isoleren dus goed. Daarnaast zijn XPS platen heel goedkoop en makkelijk aan te brengen op een vlakke ondergrond.

Het grote nadeel van deze isolatieplaten voor het isoleren van een camper is dat deze platen niet buigzaam zijn, waardoor je deze niet kan aanbrengen op de rondingen en in de spleten en kieren van je camper. Voor de vloer van de camper kunnen isolatieplaten dus aangewezen zijn, maar deze zijn minder geschikt voor het isoleren van de wanden en het plafond van een camper.

Armaflex

Armaflex heeft eveneens een relatief goede lambda-waarde (0,036 W/kM) waardoor dit dus een goed isolatiemateriaal is voor het isoleren van een camper. Omdat Armaflex in verschillende diktes komt, kan je er voor opteren om voor moeilijker bereikbare plaatsen te kiezen voor een dunnere versie van Armaflex (Armaflex 6mm), zodat je makkelijk in de spleten en kieren kan isoleren. Oppervlakten waar je makkelijk aankan, kan je isoleren met Armaflex 19 mm. Armaflex is zelfklevend en je brengt dit rechtstreeks op het plaatmateriaal aan. Hierdoor voorkom je condens- en schimmelvorming. 

Een ander voordeel van Armaflex is dat je naaldvilt rechtstreeks kan aanbrengen op Armaflex, wat handig is bij de wandopbouw van je camper.

We krijgen ook vaak de vraag wat het verschil is met X-trem. In principe zijn Armaflex en X-trem heel vergelijkbaar met elkaar, behalve dat X-trem heel wat duurder is. Merk op dat Armaflex zelf ook ietwat duurder is dan de goedkopere isolatiematerialen. Daarnaast is het aanbrengen van Armaflex relatief tijdsintensief, wat meteen het belangrijkste nadeel is.

Wij hebben bij de ombouw van onze camper gekozen voor Armaflex en dit is dan ook het isolatiemateriaal voor het isoleren van een camper dat wij aanraden.

Merk op dat er verschillende soorten Armaflex bestaan. Je hebt de ACE, XG en AF variant. Wij gingen rechtstreeks ten rade bij Armaflex zelf om te horen wat de verschillen zijn. Hieronder kan je een samenvatting vinden. We raden aan om voor de XG of AF variant te kiezen. De ACE variant geeft trouwens ook een vieze geur af in je camper. Wat betreft dikte van Armaflex wordt voor het isoleren van een camper gekozen voor Armaflex 19 mm voor de grote oppervlakten en Armaflex 6 mm voor de spanten.

Isoleren van een camper armaflex verschillen tussen ACE XG en AF
De verschillen tussen Armaflex ACE, XG en AF

Thermische versus akoestische isolatie

Bovenstaande opsomming van isolatiematerialen zijn voornamelijk thermische isolatiematerialen. Dat betekent dat ze de warmte niet goed geleiden. Hoewel sommige isolatiematerialen ook in zekere mate akoestisch isoleren (tegen geluiden) raden wij ook aan om specifiek akoestisch isolatiemateriaal (ontdreuningsplaten) in je camper te voorzien. Deze ontdreuningsplaten vangen trillingen op van het plaatmateriaal van je carrosserie en zorgen er op die manier voor dat de wanden en het plafond minder geluid maken tijdens het rijden.

Isoleren van een camper geluidsisolatie en ontdreuningsplaten
De ontdreuningsplaten hebben een prima resultaat wanneer je 60% van de camperwanden bedekt

Isoleren van een camper – stappenplan

Zoals je ook kan lezen in ons stappenplan voor de ombouw van een camper is het belangrijk om eerst de werken met betrekking tot de carrosserie af te werken alvorens je start met het isoleren van een camper. Dat betekent dus het voorzien van ramen, dakramen, een CEE-wandinvoerdoos, etc. Daarnaast ga je ook eventuele roestplekken behandelen alvorens de isolatie te voorzien.

Stap 1 – het ontvetten van de wanden, plafond en vloer

Om er voor te zorgen dat je ontdreuningsplaten en Armaflex goed aan je carrosserie kleven, is het belangrijk om de carrosserie langs binnen goed te ontvetten. Als ontvetter zweren wij bij Tec7 HP clean. Bovendien is het biologisch afbreekbaar. Gewoon eenvoudig op je carrosserie spuiten en dan afvegen met een propere droge doek.

Stap 2 – het aanbrengen van akoestische isolatie

De ontdreuningsplaten dien je rechtstreeks aan te brengen op het metaal van je carrosserie. Je hoeft de ontdreuningsplaten niet op elk stuk metaal te kleven, maar enkel op de grote oppervlakken. Daarbij hoef je maar 60% van het volledige oppervlak te bedekken voor een optimaal resultaat. De ontdreuningsplaten kan je eenvoudig snijden met een scherp breekmes. Zorg er zeker voor dat je handschoenen aandoet wanneer je de ontdreuningsplaten aanbrengt. De randen van de ontdreuningsplaten zijn vlijmscherp waardoor je je makkelijk kan snijden. Eenmaal je de ontdreuningsplaten volgens de juiste afmetingen hebt gesneden, haal je het papier er af en kleef je de ontdreuningsplaten op je metaal. Duw goed aan met je handen zodat er geen luchtbellen zijn. Wij raden aan om een roller voor ontdreuningsplaten te gebruiken voor een perfect resultaat.

Stap 3 – het aanbrengen van isolatie op de vloer

Voor het isoleren van de vloer in je camper heb je verschillende mogelijkheden:

Een eerste mogelijkheid is werken met Armaflex. Hierbij ga je eerst latten voorzien op je vloer die net iets dikker zijn dan de dikte van je Armaflex. De houten latten zaag je op lengte van je camper en kleef je vast aan de vloer met lijm (wij gebruiken hiervoor Tec7 alles lijm). Leg zeker voldoende houten latten. Je vloerplaat zal namelijk op deze latten steunen. Indien er teveel ruimte tussen de latten zit heb je kans dat je vloer na verloop van tijd gaat doorbuigen. Eenmaal je de latten hebt vastgekleefd leg je wat gewicht op de latten en laat je de lijm volledig uitharden. Vervolgens kan je tussen de houten latten Armaflex kleven.

Isoleren van een camper vloerplaat met armaflex min
Vloerplaat isolatie waarbij de Armaflex tussen een raster ligt van houten latten

Een tweede mogelijkheid voor het isoleren van de vloer in je camper is met XPS platen. In onze eigen camper hebben wij op deze manier gewerkt. Ook hier ga je houten latjes vastkleven op de bodem van je camper, maar dit voorzie je in de dieper gelegen voegen van de vloerplaat van je camper. Zorg dat de dikte van de houten latjes ongeveer gelijk is aan de dikte van de groeven. Op die manier bekom je een effen vlak waarop je met spuitlijm de XPS platen op kan bevestigen.

Isoleren van een camper vloerplaat isoleren
De latjes worden hier gebruikt om oneffenheden weg te werken zodat je XPS isolatieplaten vlak komen te liggen en ondersteund zijn

Bij beide opties ga je vervolgens een vloerplaat bovenop de isolatie plaatsen. Hiervoor kan je multiplex panelen van 12 mm of 18 mm gebruiken die je op maat zaagt. De originele vloerplaat gebruiken is ook een prima optie en bespaart je meteen wat geld. Je kan deze vervolgens vastschroeven in de houten latten die je op de bodem van je camper voorzien hebt. Let er dan wel op dat je schroeven niet door de carrosserie gaan, bereken dus wat de lengte van je schroeven mag zijn.

Isoleren van een camper vloerplaat elektra kabels wegwerken
Let op, indien je elektriciteitskabels onder de vloer wil wegwerken, dan is het belangrijk dat je de elektriciteitskabels in deze fase reeds voorziet.

Stap 4 – het isoleren van de grote oppervlakken met Armaflex 19 mm

Voor de grote oppervlakken waar je gemakkelijk aan kan, wordt meestal Armaflex 19 mm gebruikt. Meet het oppervlak af en snij vervolgens de Armaflex 19 mm op maat met een breekmes. Gebruik steeds een scherp breekmes, wanneer je mes bot is heb je meer kans dat de Armaflex gaat rafelen. Je kan eventueel ook een scherpe schaar gebruiken om de Armaflex op maat te knippen. Haal het plastic van de achterkant van de Armaflex en kleef deze vast. Duw goed aan of gebruik een roller om er voor te zorgen dat de Armaflex zich goed hecht. Grote naden kan je verder afkleven met Armaflex tape 3 mm. Op die manier vermijd je naden en de kans dat condens via de naden aan je carrosserie kan.

Isoleren van een camper wanden 19 mm armaflex xg-min
De wanden en plafond van onze camper zijn geïsoleerd met 19 mm Armaflex XG

Stap 5 – het isoleren van de spanten en deuren met Armaflex 6 mm

Voor de spanten en deuren wordt voor eenvoudig werken gebruik gemaakt van Armaflex 6 mm omdat deze flexibeler is dan Armaflex 19 mm. Wij hebben er voor geopteerd om de spanten binnenin te bekleden met Armaflex 6 mm en niet over de spanten heen te werken. Omdat je met Armaflex 6 mm werkt blijft er binnenin de spanten nog voldoende ruimte om eventuele condens via de spanten af te voeren. Door de Armaflex 6 mm binnenin de spanten te voorzien gaf ons ook de mogelijkheid om de elektriciteitskabels via de spanten weg te werken nadat de isolatie er al was.

De Armaflex 6 mm in de spanten voorzien vereist enig geduld en handigheid. Snij de Armaflex 6 mm op maat. Duw de Armaflex met een klein stukje plastic er reeds afgehaald zo ver als mogelijk in de spanten en druk goed aan. Trek vervolgens stuk voor stuk het plastic verder af. Ook de deuren kan je met Armaflex 6 mm bekleden. Zorg daarbij dat je niet buiten de rubber van je carrosserie werkt, zodat je deuren nog altijd goed sluiten.

Isoleren van een camper wanden 6 mm armaflex xg
Het isoleren van een camper vereist heel wat geduld en knip werk

Sta je zelf op het punt om je camper te isoleren en heb je nog concrete vragen? Laat het ons weten via een opmerking hieronder, we helpen je graag verder!

4 Comments

  1. Hallo, ziet er goed uit allemaal! Nu blijven er discussies met betrekking tot het rechtstreeks “plakken” van armaflex op het staal en gebruiken een dunnere versie om over de spanten te isoleren. (Jullie manier om het van binnen te doen is ook een optie natuurlijk maar of dat met condens dan goed gaat vraag ik me af). De meesten vinden dit de beste manier en anderen isoleren een multiplex plaat die aansluitend op de extra aangebrachte houten balken wordt geschroefd. Op die manier kan eventueel condens via de zijkanten naar beneden lopen en via de afvoergootjes geloosd worden. Voordeel is een gladde afwerking en condens kan weg, nadeel is dat de binnenruimte kleiner wordt. Hebben jullie al zowel positieve als negatieve ervaringen gehoord van armaflex rechtstreeks op het staal? Ik ben benieuwd!

    • Hallo Freddy,

      Wij hebben nog geen negatieve feedback gehoord over het rechtstreeks kleven van Armaflex op de spanten.
      In onze meest recente camper (3 jaar oud ondertussen) hebben we dit ook zo gedaan en hebben we nog geen condens, schimmel of nare geuren ondervonden.
      Persoonlijk vind ik dit nog altijd de beste compromis tussen isoleren en toch niet teveel ruimte verliezen.

      Bedankt voor je reactie!

      Groetjes,
      Matthias

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *