Deze post kreeg laatst een update op 08/09/2024.
Mag je zelf een dakraam plaatsen in je camper? Het antwoord is volmondig ja. Voila, einde blogpost?!
Helaas is de realiteit toch iets complexer dan dat. Maar met onderstaand advies is een dakraam plaatsen prima zelf te doen. Met behulp van onderstaande stappen plaats je zelf een dakraam volledig binnen de regels van de huidige wetgeving anno 2024. Op die manier kom je nooit voor verrassingen te staan bij de jaarlijkse auto keuring. Wil je graag je volledige camper ombouwen? Bekijk dan hier alle regels en wetgeving die van toepassing zijn op het ombouwen van je lichte vracht tot camper.
In 5 stappen zelf je dakraam plaatsen
Stap 1: gebruik enkel dakramen die voorzien zijn van een CE-keurmerk
Omdat de auto keuring sinds 2013 onder Europese wetgeving valt, zal je merken dat bij alle homologatieprocedures en goedkeuringen gewerkt wordt met Europese kenmerken. Zorg er dus voor dat je dakraam voldoet aan de huidige CE-keurmerken.
Blijf je bij de gekende merken zoals Dometic heki, Fiamma of Maxx Airfan dan zit je alvast goed. Bekijk dit wel goed vooraf, meestal staat het EU-keurmerk al beschreven op de verpakking of op de website van de fabrikant.
Stap 2: krijg toestemming van de basisfabrikant
Belangrijke update 01/09/2024: het plaatsen van een (dak)raam vereist geen expliciete goedkeuring meer van het automerk / basisfabrikant. Samengevat heb je twee opties:
- Indien akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
Er is een attest van de ombouwer (al dan niet erkend COP-fabrikant) vereist met daarin de bevestiging dat de integriteit van de dragende structuur behouden blijft. Bovendien moet de installatie conform zijn met de opbouwrichtlijnen van de basisfabrikant. Voor de volledigheid dien je foto’s en omschrijvingen te maken van het dakraam/dakluik met vermelding van de uitgevoerde insnijdingen en het merk van het raam.- Indien geen akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
Attest erkende technische dienst/erkende COP-fabrikant is vereist met daarin de bevestiging dat de integriteit van de dragende structuur behouden blijft. De installatie moet conform zijn met de opbouwrichtlijnen van de basisfabrikant. Je maakt foto’s en een omschrijving van het dakraam/dakluik met vermelding van de uitgevoerde insnijdingen en het merk van het raam. In het geval van een COP-fabrikant vermeldt deze zijn COP-nummer en COP-geldigheidsduur op het attest.
Voor sommige aanpassingen aan je auto is er geen extra wetgeving voorzien maar voor het plaatsen van een dakraam dien je te voldoen aan strikte voorwaarden. Je kan je afvragen waarom dit noodzakelijk is, maar eigenlijk is dit vrij eenvoudig en logisch te verklaren.
Wanneer een merk een nieuwe auto produceert dan gaat dit gepaard met heel wat veiligheids- en crashtests vooraf. Op het moment dat de auto uit de fabriek komt dan geeft de autobouwer zijn garantie dat de nieuwe auto voldoet aan de strengste keuringsnormen en veilig is om zich op de weg te begeven. Er hangt dus een juridische verbintenis aan vast waarbij de fabrikant verantwoordelijk is dat er geen productiefouten zijn.
Wanneer je zelf beslist om je auto te verbouwen en gaten te maken in de carrosserie van je camper dan is het logisch dat de fabrikant niet meer verantwoordelijk kan gesteld worden voor mocht er iets fout gaan en dat er ongelukken gebeuren in het verkeer. Om die reden dien je toestemming te vragen aan de basis fabrikant om een dakraam te mogen plaatsen in je auto.
De fabrikant doet daarbij afstand van zijn aansprakelijkheden omdat de carrosserie gewijzigd wordt en de fabrikant dus ook geen controle meer heeft op de staat van de carrosserie. Heb je deze toestemming niet, dan moet een technische dienst een attest afleveren waarin staat dat het dakraam voldoet aan de regelgeving en dat deze geplaatst is volgens de regels van de kunst.
Niet alle merken geven zomaar toestemming om wijzigingen aan te brengen aan de auto. De merken zoals Peugeot, Opel en Citroën geven zelden toestemming. Nu Fiat ook tot de Stellantis groep behoort worden toestemmingen soms geweigerd. Mercedes, Volkswagen en Renault geven wel vaak toestemming.
Hoe vraag je de toestemming om een dakraam te plaatsen bij de basisfabrikant? Dat is vrij eenvoudig. Ga hiervoor ten rade bij een officiële dealer en vraag naar een principe akkoord van de fabrikant om een dakraam te mogen plaatsen. Weten ze niet meteen waarover je het hebt? Zeg dan dat je graag contact zou willen opnemen met de dienst homologatie van het desbetreffende merk. Zij zullen je verder kunnen helpen.
Stap 3: plaats je dakraam volgens de regels van de kunst
Een dakraam plaatsen in je auto en een gat zagen in je carrosserie lijkt op het eerste zicht een klus die enkel weggelegd is voor handige harry’s. Maar dit valt eigenlijk heel goed mee. In deze blogpost leggen we je haarfijn uit hoe je in 10 eenvoudige stappen een dakraam plaatst in je camper.
Stap 4: vraag een certificaat aan bij een technische dienst
De technische dienst is niet hetzelfde als de auto keuring. Technische diensten zoals TDLF en ESTL zijn officiële instanties die gemachtigd zijn om homologatieprocedures te starten en goedkeuringsattesten af te leveren.
Het aanvragen van een certificaat voor een dakraam verloopt zeer vlot als je onderstaande stappen volgt:
- Neem tijdens het plaatsen van het dakraam voldoende foto’s. Zowel van het gat dat je maakt, de montage als de auto voor en na de plaatsing van het dakraam.
- Verzamel de nodige gegevens zodat je deze kan bezorgen aan de technische dienst. Denk hierbij aan het chassis nummer van de auto, het merk en het type van het geplaatste dakraam.
- Neem contact op met de technische dienst en bezorg hen alle bovenstaande informatie.
Doorgaans ontvang je 2 weken na hun controle ter plaatse een goedkeuring certificaat. Hierop staat vermeld dat het dakraam voldoet aan de bouwvoorschriften van de fabrikant en dat deze correct geplaatst is. Een goedkeuring certificaat voor een dakraam via een technische dienst kost ongeveer 190 euro incl. BTW.
Stap 5: ga met een gerust hart naar de jaarlijkse keuring
Ziezo, nu ben je helemaal up to date van de huidige wetgeving over het plaatsen van een dakraam in je toekomstige camper. Heb je nog bijkomende vragen? Stel ze hieronder via de comments!
Veel succes met de ombouw!
Hey, super interessant artikel!
Ik had een vraagje over het plaatsen van een (dak)raam in een lichte vracht met gesloten opbouw (type verhuiswagen).
Hoe zit het met de wetgeving rond aanpassingen maken in dit soort wanden?
Mag dit zonder toestemming van de fabrikant?
Alvast Bedankt!
Mvg Michiel
Hey Michiel,
Voor dit type wagen gelden dezelfde regels, want dit valt ook onder het kenteken “lichte vracht”.
Dezelfde wetgeving is dus van toepassing zoals hierboven beschreven wat betreft toestemming van de fabrikant en certificaten.
Mvg,
Matthias en Mieke
Hoi
Ik vroeg me af hoe dat zit voor het goedkeuringsattest indien meerdere ramen en dakramen geplaatst worden. Bijvoorbeeld twee dakramen, twee zijruiten en nog twee ramen in de achterdeuren.
Betaal je dan 190 euro per raam of voor de volledige keuring/attest?
Alvast bedankt
Arne 😉
Dag Arne,
Je betaalt voor de administratiekosten, onafhankelijk hoeveel ramen je laat plaatsen.
Die 190 euro is dus voor de volledige keuring.
Groetjes,
Matthias en Mieke
Dag Matthias en Mieke
Is een geforceerde ventilatie verplicht in België?
Zijn dezelfde criteria geldig bij het plaatsen van een dakraam in een polyester hefdak van een camper? Heb je daarvoor de toestemming van de constructeur nodig? Je grijpt uiteindelijk niet in op het metalen koetswerk.
Bedankt en vriendelijke groet
Boris
Dag Boris,
Geforceerde ventilatie is zeker niet verplicht.
Hierop kan ik geen pasklaar antwoord geven.
Mijn eerste idee is dat het ook een gat maken is in je auto, dus ik vermoed dat je hiervoor ook een attest nodig hebt.
Persoonlijk zou ik deze vraag eens voorleggen bij een technische dienst, bijvoorbeeld TDLF.
Veel succes en ik ben benieuwd wat de technische dienst hierover te zeggen heeft!
Laat gerust iets weten!
Groetjes,
Matthias en Mieke
Beste,
Ik heb prijs laten maken in Februari 2023 om een dakraam en 2 ramen in de achterdeuren te plaatsen.
Dit kwam op €1200 en 600€ voor de homologatie.
Dit lijkt me wel veel, €600 als jullie hier spreken van €190?
Mvg
Dag David,
Als het over een volledige homologatie procedure gaat dan is 600 euro zeker ok.
De 190 euro waar wij over spreken is enkel voor een dakraam te laten plaatsen met een bijbehorend attest waaruit blijkt dat het raam correct geplaatst is en geen metalen balken zijn doorgezaagd.
Op zich lijkt mij dit een correcte prijs als alles inbegrepen is voor een dakraam en 2 ramen + homologatie.
Groetjes,
Matthias en Mieke
Goedeavond, ben nog helemaal in het beginstadium. Dus aan het zoeken naar de geschikte bestelwagen. Dus toch voor mij wel effe belangrijk. Is het niet of bijna nooit geven van toestemming door citroen, peugeot en opel voor ombouwen camper, enkel geldig voor particulieren, of ook voor al dan niet COP gecertificeerde en erkende zeldstandige ombouwers. Met andere woorden, als ik ramen, heftenten, en dergelijk laat uitvoeren en de rest zelf doe, zou dit geen probleem mogen geven.
Hartelijk dank.
Beste Pascal,
Een COP bedrijf zal makkelijker een toestemming en certificaat bekomen dan particulier.
Het is niet onmogelijk als particulier, maar als het om grotere werken gaat zoals het plaatsen van ramen, hefdaken, carrosseriewerken dan zou ik altijd te rade gaan bij een erkend COP bedrijf.
Veel succes en groeten,
Matthias en Mieke
Hoi,
ik ben wat goedgelovig geweest en een omgebouwd busje gekocht in Nederland ( VW crafter) maar zonder certificaten voor de dakramen. In Nederland blijkbaar niet nodig? De invoer (vignet 705) in orde maar nu moet ik naar de keuring. Best niet gaan of toch proberen? Of kan ik best langst een erkend ombouwer gaan in Belgie en kijken of hij die certificaten kan bekomen? Eventueel nieuwe dakramen laten plaatsen? Weet niet goed wat te doen. alvast bedankt Johan
Dag Johan,
Is je busje ingeschreven als lichte vracht?
Je hebt weinig te verliezen momenteel met naar de keuring te gaan.
De bus moet toch sowieso gekeurd worden om verder te kunnen gebruiken.
Indien er geen problemen zijn en de bus gekeurd is, moet je geen extra zaken meer ondernemen.
Dus ik zou eerst de keuring proberen en daarna zien of je nog naar een erkende ombouwer moet.
Laatste optie is inderdaad een nieuw dakraam laten plaatsen, maar daar zou ik nu nog niet vanuit gaan.
Veel succes, komt goed!
Vele groeten,
Matthias en Mieke
Wij zijn op het punt de aanpassingen uit te voeren en zoeken dergelijke technische dienst.
Via homologatie.be vind ik enkele in de buurt(Oost-Vlaanderen).
Er is uiteindelijk maar 1 effectief die deze aanpassingen uitvoert op campervan maar deze doen geen attesten waarvan ze niet zelf de uitvoering hebben gedaan.
Ik kan moeilijk geloven er zo weinig herkende bedrijven zijn in de provincie:
Zijn er gelijkaardige verhalen?
Kent iemand in Oost-Vlaanderen die deze attesten mee opmaakt?
Alvast dank
Dag Manuel,
Het is tot nu toe nog steeds een niche markt.
TDLF kan attesten afleveren, Vanderer is ook een COP erkend bedrijf.
Groetjes,
Matthias
Beste,
Wij zijn op zoek naar een zaak die ons kan helpen met de certificaten in oost Vlaanderen.
Via homologatie.be vind je er enkele, na telefonisch contact blijkt er maar 1 ombouw voor mh te doen.
Zij brengen geen certificaten aan waarvan ze niet de plaatser zijn.
Klinkt als een monopolie in mijn oren.
600€/gat …
Zijn er gekende zaken in Oost-Vlaanderen die ons wel ondersteunen in de certificaten?
Alle hulp is welkom
Dag Manuel,
Er zijn zeker nog COP gecertificeerde bedrijven die een dakraam kunnen plaatsen met certificaat.
Maar inderdaad zoals je zelf aangeeft, leveren zij geen certificaten af als zij niet de plaatser zijn. Wat ook logisch is, want de regelgeving en wet schrijft dit ook zo voor. Als zij een attest afleveren dan zijn zij aansprakelijk hiervoor.
Enkel en alleen een attest afleveren kan nog voor zover ik weet door een technische dienst zoals Vincotte of TDLF.
Groetjes,
Matthias
Beste Matthias,
Bedankt voor je super leerrijke blog. Geldt dit artikel ook voor het zelf mogen plaatsen van ramen?
M.a.w. mag ik zelf een gat en zijraam maken in mijn van (lichte vracht) volgens de 5 stappen die je aangeeft in dit artikel?
Dag Maxime,
Blij te horen dat je iets gehad hebt aan onze blog over het plaatsen van een dakraam.
Hoe raar het ook klinkt, gelden deze regels niet voor het plaatsen van een zijraam.
Over het plaatsen van een zijraam in een lichte vracht doen keuringstations veel moeilijker en is de wetgeving ook anders geregeld.
Kort geformuleerd, ben je verplicht om dit te laten installeren door een erkend camper ombouwer met COP certificaat.
Dit is ook de reden waarom wij nooit zelf zijramen geplaatst hebben omdat het risico te groot is dat je problemen krijgt bij de keuring.
Wat zijn je plannen precies? Zijn het zijramen of achterramen?
Mvg,
Matthias & Mieke
Dag Matthias&Mieke,
Ik heb een peugeot boxer meubelbak gekocht van mijn werkgever. Ik was eerst van plan de eerste helft van de laadbak als camper te bouwen. Maar veel te veel administratief procedure, technische controle en kosten vind ik. Ik heb gewoon slaap plaats nodig als ik bij een paramotor vlieg evenement deel neem. Het is hooguit een paar dagen gebruik om de zoveel maanden. Ik kan het met een opblaasbaar bed ook oplossen. Maar vooral in zomer maanden een verluchting gat noodzakelijk zijn geloof ik. Als ik een 40×40 cm ventilator plaats op dak, moet ik het ook laten keuren? Laadbak is van pvc gemaakt en sowieso achteraf op carosserie gezet. Er zijn metalen steunbalken van binnen. Maar opening tussen balken is voldoende voor. Thans ik denk dat het zelfs niet gemerkt kan worden zolang ik het niet meld. Recent naar de keuring geweest en ik moest laadbak zelfs niet openen en tonen
Hallo,
Ik denk dat in jouw geval het inderdaad het meest handige zal zijn om gewoon een dakraam te plaatsen.
Als dit volgens de regels van de kunst gebeurd is en als je geen balken doorzaagt dat je niet in de problemen zal komen.
Voor de paar keren dat je dit zal gebruiken zou ik het inderdaad ook zo oplossen.
Hier kan je meer info vinden over hoe je een dakraam zelf kunt plaatsen: 10 stappen voor het zelf plaatsen van een dakraam in een camper
Vele groeten,
Matthias en Mieke
Hallo, ik heb een vraag ivm lichte vracht die is omgebouwd tot camper die ik zou willen kopen. De verkoper heeft de ombouw zelf gedaan, oa dakraam, zonder certificaten. Hij heeft wel een goedkeuring aan Fiat aangevraagd, maar dit is nog niet binnen. Recent is de wagen wel goedgekeurd in de keuring zonder opmerking. Nu komt mijn vraag ;-), loop ik een risico als potentiele koper bij een volgende keuring wanneer ik dan eigenaar ben? De keuring weet toch niet wanneer welke aanpassingen zijn gedaan? Alvast bedankt
Hallo Davy,
Terechte vraag, de keuring weet inderdaad niet wanneer het dakraam geplaatst is.
Zo kan het zijn dat je vorig jaar geen problemen ervaart en het jaar er op wel.
Dat kan je helaas niet voorspellen, dus 100 % zeker ben je nooit, tenzij je alle certificaten hebt.
Mvg,
Matthias & Mieke
Je zegt in je update van 01/09/2024 het volgende:
Indien akkoord basisfabrikant op VIN-nummer voorhanden:
Er is een attest van de ombouwer (al dan niet erkend COP-fabrikant) vereist met daarin de bevestiging dat de integriteit van de dragende structuur behouden blijft.
Hoe ga je na of er een akkoord is van de basisfabrikant? Waar vind je deze informatie op basis van je VIN-nummer?
Dag Arnaud,
De goedkeuring van de basisfabrikant moet je zelf aanvragen, nadien krijg je hier een attest van.
Dit kan je volgens mij niet opzoeken via het VIN-nummer.
Mvg,
Matthias
Hallo. Wij hebben een BE combinatie gekocht met de bedoeling deze om te bouwen tot camper. Omdat de trekker apart is van de oplegger (zoals bij een vrachtwagen) is dit toch heel anders dan bijvoorbeeld een bestelwagen ombouwen omdat dit 1 geheel is. Moet dan de trekker en de oplegger apart omgezet worden of kan dit toch als 1 geheel beschouwd worden? Of is het gewoon een auto met een caravan er achter om het heel simplistisch uit te leggen?
Hallo Kristin,
Hier heb ik geen ervaring mee, ik zou je aanraden om dit na te vragen in een keuringstation.
Vriendelijke groeten,
Matthias