Zelf installeren van een dieselkachel in een camper

Wil je elk seizoen roadtrips maken met je camper? Installeer een dieselkachel! Met dit stappenplan installeer je zelf een dieselkachel in een camper.

Reizen met een camper is zo leuk dat je vermoedelijk niet enkel in de zomer wil reizen, maar ook tijdens koudere periodes met je huis op wielen de wereld wil verkennen. Of misschien heb je wel meer noordelijk gelegen landen op je reislijst staan. Verwarming kan ook handig zijn wanneer je tijdens een natte periode op stap bent. Door de verwarming aan te steken droogt je camper en je materiaal uit. In elk geval, het installeren van een dieselkachel in een camper is altijd een goed idee. Vergeet daarbij natuurlijk niet dat een verwarming het beste werkt met een goede isolatie in de camper. In deze post geven we je een heleboel tips hoe je zelf aan de slag kan met het installeren van een dieselkachel in een camper.

DISCLAIMER: Deze post is gebaseerd op heel wat onderzoek en eigen ervaring bij het verbouwen van verschillende campers. Dit maakt ons echter nog altijd geen vakman/vakvrouw. We streven er naar op deze blog altijd de juiste informatie weer te geven, maar wij kunnen niet verantwoordelijk of aansprakelijk worden gesteld voor de installatie van de dieselkachel in jouw  camper. Verricht dus altijd goed je eigen onderzoek en gebruik steeds je gezond verstand. Heb je twijfels, neem dan contact op met een professional.

Sommige van de links in deze post zijn affiliate links. Dit betekent dat als je via deze link een aankoop doet, wij een kleine vergoeding ontvangen, zonder dat dit jou meer kost. Op deze manier kunnen wij deze website vrij van reclame houden. Wij zetten alleen links op onze website van producten die wij zelf gebruiken en websites die we vertrouwen.

Waarom een dieselkachel in een camper installeren?

Er zijn verschillende soorten verwarmingen die je kan gebruiken om je camper op te warmen. Denk bijvoorbeeld aan een verwarming op gas of elektriciteit. Toch heeft een dieselkachel de meeste voordelen en vinden wij een dieselkachel het beste alternatief voor campers. Veruit het belangrijkste voordeel is dat een dieselkachel weinig verbruikt. Voor de werking van een dieselkachel is elektriciteit noodzakelijk evenals de aanvoer van diesel. Bij het opstarten van de dieselkachel heb je even een stroomstoot nodig. Daarna is het stroomverbruik beperkt tot minder dan 1 aH. Ook het brandstofverbruik is heel zuinig, waarbij bepaalde modellen slechts 0,10 liter diesel verbruiken per uur. Omdat diesel ook overal te verkrijgen is, heb je weinig kans dat je zonder brandstof komt te zitten. Een gaskachel is minder energiezuinig, waardoor je vermoedelijk om de paar dagen je gasfles moet wisselen. Een kachel op elektriciteit verbruikt dan weer heel wat meer elektriciteit, zoveel zelfs dat je batterij dit vermoedelijk niet aan kan. Verwarmen op elektriciteit vraagt veel vermogen, wat er dan ook weer voor zorgt dat je een duurder elektriciteitssysteem moet installeren. Een kachel op elektriciteit is wel mogelijk wanneer je vooral op campings slaapt. Op de camping kan je namelijk gebruik maken van het 230V netwerk via een CEE-stekker. Ook dan moet je er voor zorgen dat je elektrisch systeem er op voorzien is om de hoeveelheid wattages te verwerken.

Hoe werkt een dieselkachel?

De dieselkachel in een camper werkt via verbranding. De diesel wordt vanuit een tank via een pompje opgepompt en komt in de verbrandingskamer terecht. Via stroom vindt dan een ontsteking plaats. Vervolgens wordt er lucht vanuit de camper aangezogen die vervolgens verwarmd wordt door de dieselkachel en die er opnieuw uit komt. Dit is de lucht die je camper zal verwarmen. Een dieselkachel is ook volledig veilig. De lucht die je camper wordt ingeblazen heeft namelijk nooit contact met de verbranding of verbrandingskamer in je dieselkachel. De lucht in de verbrandingskamer wordt via een aparte buis aangezogen van buiten uit en opnieuw rechtstreeks naar buiten afgevoerd.

Zoals de naam al doet vermoeden werkt een dieselkachel in een camper op diesel. Indien je camper een dieselwagen is, kan je de leiding van de dieselkachel rechtstreeks op je dieseltank aansluiten. Heb je geen dieselwagen, dan zijn er aparte dieseltanks beschikbaar die je kan installeren.

Welke dieselkachel is geschikt voor een camper?

Bepalen welke dieselkachel geschikt is in jouw situatie hangt af van een aantal factoren:

  • Een eerste factor die een rol speelt is de grootte van je camper. Een dieselkachel in een camper gaat langer mee wanneer deze geregeld aan volle capaciteit kan branden. Indien je kiest voor een dieselkachel die over-gedimensioneerd is voor jouw camper, dan heb je dus ook meer kans dat je dieselkachel sneller verslijt. De meest voorkomende dieselkachels komen in een 2KW of 5KW variant. Voor de standaard L2H2 of L3H2 wagens volstaat de 2KW ruimschoots.
  • Je budget speelt natuurlijk ook een rol. Voor de dieselkachels van een ‘merk’ betaal je al snel tweemaal zoveel als voor de Chinese dieselkachels. In ruil voor de extra kost krijg je bij de ‘merk’ dieselkachels een garantie.
  • Een derde factor die van belang is, zijn de regio’s waar je naartoe wil reizen. Weet dat bepaalde goedkopere modellen minder goed werken wanneer deze op grote hoogtes (> 3000 meter boven zeeniveau) moeten werken.

Er zijn verschillende dieselkachels op de markt. Hieronder geven we een overzicht van de belangrijkste merken.

Webasto

Wat betreft dieselkachels in een camper is de Webasto dieselkachel wellicht het meest gekend en is Webasto al jarenlang marktleider. Doorheen de jaren hebben zij hun betrouwbaarheid al bewezen en staan zij gekend om hun zeer goede service. Kwaliteit komt met een prijskaartje. De prijs van een Webasto dieselkachel ligt heel wat hoger dan de andere merken.

Planar / Autoterm

De dieselkachels van Planar zijn ook een populair als dieselkachel in een camper. Deze staan gekend voor hun goede prijs/kwaliteitsverhouding. In onze huidige camper is dit ook de dieselkachel waar wij voor geopteerd hebben en wij zijn hier heel tevreden over. Hou er wel rekening mee dat je bovenop de aanschaf van je dieselkachel ook nog apart een bediening nodig hebt. De bediening die standaard wordt meegeleverd biedt weinig flexibiliteit, heeft geen display en je kan geen temperatuur instellen.

Chinese dieselkachels

Over de Chinese dieselkachels is ook al heel wat geschreven. De meningen omtrent de kwaliteit van deze dieselkachels lopen sterk uiteen. Het grote voordeel van deze dieselkachels is dat de prijs van deze kachels heel wat lager ligt dan de andere merken op de markt. We geven even mee dat wij in onze eerdere camper een Chinese dieselkachel hadden en wij hier nooit problemen mee gehad hebben. Onze camper was in een mum van tijd lekker opgewarmd en bleef op temperatuur.

Installeren van een dieselkachel in een camper – de belangrijkste aandachtspunten

Vooraleer we het stappenplan voor de installatie van een dieselkachel in een camper doorlopen geven we hieronder even de belangrijkste aandachtspunten mee.

1. Lees steeds de handleiding.

Hoewel de installatie van een dieselkachel in een camper voor de meeste merken zeer gelijklopend is, kan het nooit kwaad om de handleiding in detail door te nemen. In deze handleiding staan nuttige dingen vermeld zoals de oriëntatie waarin de dieselkachel geplaatst mag worden, de lengte tussen de lijn van de tank naar de pomp, de lengte tussen de lijn van de pomp en de dieselkachel, etc.

2. Beperk je wat betreft onderdelen tot 1 merk

Heb je gekozen voor een dieselkachel van het merk Webasto? Zorg dan ook dat je dieselpomp en andere benodigdheden van datzelfde merk zijn. Ga dus geen merken gaan combineren.

3. Zorg dat je makkelijk kan werken

Voor het installeren van de dieselkachel in een camper zal je geregeld onder de wagen liggen. Denk bijvoorbeeld voor het installeren van in- en uitlaat van de dieselkachel of de aansluiting op de dieseltank. Zorg daarbij dat je gemakkelijk kan werken, op die manier werk je ook netter en correcter. Wat wij aanraden is de aankoop van oprijplaten waardoor je wagen iets hoger komt te staan en je dus makkelijk onder de auto kan.

4. Zorg voor de juiste plaatsing van de in- en uitlaat

De in- en uitlaat van je dieselkachel zal onderaan de camper gebeuren. Hierbij is het belangrijk dat de uitlaat en de inlaat zo ver als mogelijk van elkaar verwijderd zijn en ze ook in de tegenovergestelde richting zijn geplaatst. Dat betekent dat indien de lucht van één kant wordt opgezogen, de uitlaat naar de andere kant gericht is zodat nooit uitlaatgassen terug worden aangevoerd in de dieselkachel. Daarnaast mag de inlaat nooit geplaatst worden in de rijrichting van de wagen. Op die manier voorkom je dat er zich vuil zou ophopen in de inlaat.

5. Voorzie een montageplaat

Voor het installeren van een dieselkachel zal je gaten in de vloer van je camper moeten voorzien voor de in- en uitlaat en voor de dieselleiding. Je kan voor elk apart een opening voorzien, maar dat vereist secuur meetwerk. Om eenvoudiger te werken en fouten te vermijden raden wij daarom aan om een montageplaat aan te kopen. Met deze montageplaat hoef je slechts 1 gat te maken in je vloer, waar de montageplaat in past. Vervolgens kan je de dieselkachel installeren via de voorziene openingen in deze montageplaat.

zelf dieselkachel in een camper installeren montageplaat
Een montageplaat heeft voorziene openingen voor de dieselkachel, wat plaatsing eenvoudig maakt

6. Voorzie een extra bescherming rond de aanvoerleiding van de diesel

De leiding van de diesel zal ook onder de wagen lopen. Het kan zeker geen kwaad om deze leiding wat extra te beschermen, bijvoorbeeld tegen steenslag. Je kan dit eenvoudig doen door over de leiding van de diesel een buisje met een grotere diameter te voorzien dat over de leiding heen kan schuiven. Op die manier zit de dieselleiding goed beschermd en voorkom je lekkages.

Installeren van een dieselkachel in een camper – gedetailleerd stappenplan

Stap 1 – Bepaal of je diesel gaat nemen vanuit je dieseltank of een externe tank

Een eerste beslissing die moet worden genomen bij de installatie van een dieselkachel in een camper is van waaruit de diesel voor de dieselkachel zal komen. Het meest eenvoudig in gebruik is natuurlijk via de dieseltank van de wagen. Kies je voor deze optie, dan zal je de dieseltank van onder je wagen moeten halen en via de filter bovenaan een bijkomende leiding installeren voor de dieselkachel. Hiervoor kan je eenvoudig een dieselaanzuiging aankopen dat in de tank kan geplaatst worden. Een belangrijke tip hierbij is om deze dieselaanzuiging nooit tot helemaal beneden in je dieseltank te plaatsen. Je wil namelijk nog altijd je camper kunnen starten zonder dat je dieselkachel alle diesel heeft verbruikt. In onze huidige camper hebben wij de dieselkachel zelf aangesloten op de dieseltank. Wil je dit specifieke onderdeel van het installeren van een dieselkachel in een camper liever uitbesteden, weet dan dat er bedrijven zijn die enkel de dieselleiding voor je voorzien waarna jij opnieuw verder kan.

zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan aanzuigleiding dieseltank
In de filter van deze dieseltank zie je duidelijk de aanzuigleiding voor de dieselkachel
zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan aanzuig dieseltank leiding
De aanzuigleiding wordt via een dieselleiding verbonden met een dieselpomp die de dieselkachel in een camper van brandstof voorziet

Heb je geen camper die rijdt op diesel of wil je liever de dieseltank niet aanpassen? Dan kan je er voor opteren om een aparte tank voor diesel te voorzien. Die kan je dan bijvoorbeeld achteraan in de auto voorzien, op een plaats waar je makkelijk de tank kan bijvullen. Deze tanks zijn er op voorzien dat je de leiding voor diesel kan aansluiten en zo diesel kan oppompen via het pompje. In onze vorige camper hebben wij gewerkt met een externe dieseltank. Uit ervaring weten we dat er geen geuren van diesel vrijkomen uit deze aparte tank.

Stap 2 – Bepaal de plaats waar je dieselkachel komt te staan

Voor de plaatsing van je dieselkachel dien je met een aantal factoren rekening te houden.

  • Bekijk onderaan de wagen waar er voldoende plaatst is om de openingen te voorzien voor de dieselkachel. Onderaan de camper hangen verschillende zaken zoals de dieseltank, de uitlaat, etc. Je wil niet dat de openingen van de dieselkachel in de buurt zitten van essentiële onderdelen van je camper. Hou ook rekening met de steunbalken onderaan de wagen.
  • Bekijk meteen ook waar je bepaalde bevestigingspunten hebt voor het bevestigen van de in- en uitlaat van de dieselkachel.
  • Hou rekening met de plaats van de (externe) dieseltank. In de handleiding staan instructies over de maximale afstand tussen de pomp en de tank en tussen de dieselkachel en de pomp. Zorg dat je deze afstanden respecteert.
  • Zorg dat de dieseltank langs achter voldoende lucht kan binnentrekken. Hou ook rekening met de blaasrichting van de warme lucht. Je kan dit met een buis verlengen maar idealiter steek je in deze buis in de eerste meter vanaf de dieselkachel geen scherpe bocht.
  • Markeer op de dieselkachel ook de blaasrichting van de warme lucht met een pijl. Op die manier ben je zeker dat je nadien de dieselkachel in de juiste richting monteert.

Stap 3 – Maak de openingen in de vloerplaat van je camper

Eenmaal je 100% zeker bent van de plaats waar je dieselkachel komt te staan kan je de openingen voorzien in je vloerplaat. Zoals eerder vermeld is het eenvoudig en veiliger om te werken met een montageplaat. Maak met een ijzerboor een gat in het midden waar je dieselkachel komt te staan als referentie. Meet vervolgens goed af hoe groot de opening moet zijn en maak voorzichtig de opening met een multitool met metaalblad of decoupeerzaag met metaalblad.

zelf dieselkachel in een camper installeren opening afmeten
Via het referentiegaatje kan je nu heel nauwkeurig de grootte van de opening aftekenen
zelf dieselkachel in een camper installeren opening maken
Met een multitool met metaalblad maak je voorzichtig de opening voor de dieselkachel in een camper

Eénmaal je de opening hebt gemaakt kijk je of alles goed past. Vijl vervolgens de scherpe randen en bescherm tegen roest met anti-roest verf. Respecteer de droogtijd.

Stap 4 – Installeer de in- en uitlaat op de dieselkachel

Vooraleer je de montageplaat gaat vastzetten ga je eerst de in- en uitlaat monteren op je dieselkachel. Steek de dieselkachel door de openingen van de montageplaat en schroef vast.  Installeer nu de buis voor de uitlaat met een slangenklem op de uitlaatopening van de dieselkachel. Installeer ook de buis voor de inlaat met een slangenklem op de inlaatopening van de dieselkachel.

zelf dieselkachel in een camper installeren montage
Plaats de dieselkachel door de montageplaat en schroef vast
zelf dieselkachel in een camper installeren inlaat uitlaat monteren
Plaats nu de buizen voor de in- en uitlaat op de juiste aansluitingen van de dieselkachel en zet vast met slangenklemmen

Stap 5 – Installeer de dieselleiding

De verschillende stukken dieselleiding mooi aan elkaar laten aansluiten is meestal het moeilijkste werk bij de installatie van de dieselkachel in een camper. De dieselleiding is het doorzichtige buisje dat bij je dieselkachel wordt meegeleverd. De aansluiting van de dieselleiding op de dieselkachel, op de pomp en op de (externe) dieseltank gebeurt met behulp van een zwart rubberachtig buisje. Om er voor te zorgen dat alles mooi op elkaar aansluit, is het belangrijk om alles nauwkeurig af te meten.

Voor de aansluiting op de dieselkachel meet je eerst de aansluiting van de dieselkachel af. In de foto hieronder is dat 2,5 cm. Snij vervolgens een stuk van het zwarte buisje dat minimaal dubbel zo lang is als 2,5 cm. Leg vervolgens de dieselleiding naast het zwarte buisje en duid op de dieselleiding aan tot waar de leiding in het zwarte buisje moet komen. Plaats het zwarte buisje over de aansluiting van de dieselleiding op de dieselkachel en duw vervolgens de dieselleiding langs de andere kant in het zwarte buisje totdat de markering niet meer zichtbaar is. Nu weet je dat alles perfect aan elkaar aansluit. Zet beide kanten vast met slangenklemmen.

zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan diesel leiding meten
Meet de lengte van het aansluitstuk voor de dieselleiding nauwkeurig af
zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan diesel leiding aansluiten
Markeer tot waar de dieselleiding in het zwarte buisje moet komen
zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan diesel leiding montageplaat
Schuif het zwarte buisje over het aansluitstuk op de dieselkachel. Duw de dieselleiding in het zwarte buisje tot de markering niet meer zichtbaar is

Stap 6 – Bevestig de montageplaat en de leidingen

Plaats nu de montageplaat met dieselkachel in de voorziene opening en zet vast via vuurvaste kit en schroeven. Kit de montageplaat ook netjes af zodat opspattend water of vuil geen kans krijgt.

De in- en uitlaat kan je nu verder met bouten bevestigen onderaan de wagen waarbij je rekening houdt met de instructies zoals opgenomen in de handleiding. Op de uitlaat moet ook nog de demper geïnstalleerd worden. In de demper is soms een opening voorzien, soms moet je dit zelf nog voorzien met een metaalboor. Zorg dat dit gaatje steeds naar onder wordt gemonteerd. Op die manier kan vocht uit de demper afgevoerd worden en voorkom je roestvorming.

zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan montageplaat vastkitten
Zet de montageplaat vast en bevestig de in- en uitlaat met bouten onderaan de camper
zelf dieselkachel in een camper installeren demper uitlaat
Bij het installeren van een dieselkachel in een camper voorzie je ook een demper op de uitlaat

Stap 7 – Installeren van de dieselpomp

De dieselleiding die naar je dieselkachel loopt moet nu ook nog verbonden worden met je pomp. Bepaal daarbij eerst waar de dieselpomp gaat komen. Hou er rekening mee dat de dieselpomp een tikkend geluid maakt wanneer de dieselkachel in werking is. Het is dus best om je pomp ofwel beschermd onderaan de wagen te installeren. Ofwel binnenin de wagen zelf, bijvoorbeeld in de “kofferruimte”. Bij de installatie van de pomp is het belangrijk om deze onder een hoek van ongeveer 15° te monteren. De kant waarlangs de diesel opnieuw vertrekt uit de pomp richt je omhoog.

De dieselleiding die vanaf je dieselkachel komt knip je nu af op de gewenste lengte en je verbindt de leiding via het zwarte rubberachtige buisje met de juiste kant van de pomp. Nu maak je een zelfde verbinding tussen de (externe) dieseltank en het pompje.

zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan dieselpomp
Het dieselpompje dat diesel vanuit de (externe) tank naar de dieselkachel in een camper pompt

Stap 8 – De dieselkachel in een camper van elektriciteit voorzien

Een laatste stap in de installatie van de dieselkachel is het voorzien van de elektriciteit. Sluit de verschillende kabelstukken op elkaar aan en verbind vervolgens met je batterij. Een belangrijk aandachtspunt hierbij is dat het belangrijk is dat je batterij nooit plots zonder elektriciteit komt te zitten. De dieselkachel moet namelijk altijd kunnen afkoelen wanneer deze is uitgeschakeld. Valt de dieselkachel zonder elektriciteit dan zal er onherroepelijk schade zijn. Het is daarom aangewezen om de rode kabel rechtstreeks op de huishoudbatterij aan te sluiten en ook een batterijmonitor te voorzien zodat je altijd het laadniveau van je huishoudbatterij kan aflezen. Sluit ook je bediening aan op de dieselkachel in de camper.

zelf dieselkachel in een camper installeren stappenplan kabelmanagement
Een dieselkachel in een camper, aangesloten op de batterij

Stap 9 – Opstart van de dieselkachel

De eerste maal dat je de dieselkachel opstart moet de pomp de leidingen nog vullen met diesel. Dat kan, afhankelijk van de afstand, enige tijd duren waardoor de dieselkachel een error geeft. Herstart een aantal keer tot de dieselleiding gevuld is. Vervolgens zal je dieselkachel opwarmen en na verloop van tijd warme lucht blazen.

We zijn benieuwd of jij een dieselkachel gaat plaatsen in je camper. Heb je nog vragen hierover, stel ze gerust in de opmerkingen hieronder!

6 Comments

  1. Hallo,

    Moet je voor de installatie van een dieselkachel ook toestemming hevven van de fabrikant? Kan zo een kachel (die je zelf hebt geinstalleerd) problemen veroorzaken bij de keuring?

    Met vriendelijke groeten,
    Jonas

    • Dag Jonas,

      Voor een dieselkachel moet je geen toestemming krijgen. In vrachtwagens wordt dit ook vaak geplaatst.
      Je kan er voor opteren om een dieselkachel zelf te installeren in je camper zoals hierboven beschreven.
      Maar er zijn ook een heel aantal firma’s die dit aanbieden.

      Vele groeten,
      Matthias en Mieke

  2. Bonjour, article très intéressant.
    Mais j’aimerais savoir si la réglementation est identique pour un fourgon aménagé enregistré comme utilitaire (comme le nôtre) et un fourgon aménagé enregistré mobilhome ?
    N’y a-t-il pas de problème du fait de faire les trous dans le châssis pour l’évacuation des gaz?
    Merci
    Didier

    • Bonjour Didier,

      Merci beaucoup!
      La réglementation est identique pour un fourgon et un mobilhome.
      Faire les trous pour l’évacuation des gaz est autorisé.

  3. Goeden avond wat een duidelijke uitleg .

    Doen jullie ook deze kachel inbouwen of weet jij een adres ik heb dezelfde kachel gekocht ik ben mijn vw caddy maxi aan het transformeren naar een mini camper maar het kachel gebeuren besteed ik liever uit .

    Ik hoor graag van jullie

    Mvg Jonny

    • Dag Jonny,

      Wij plaatsen zelf geen kachels meer.
      Hiervoor kan je terecht bij bijvoorbeeld Vanderer.

      Mvg,
      Matthias

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *